Tags

, ,

Begin april 2024 kreeg ik een kleine schat, althans, zo zie ik het. Een flink aantal cassettes met dia’s. Daarop allemaal Gorcumse afbeeldingen. Bijna alle foto’s op de dia’s zouden zijn gemaakt eind jaren ’70 tot en met in de jaren ’80 en zouden ook veel gebouwen die verdwenen zijn bevatten.

“Kom ze maar ophalen.”, kreeg ik te horen. Dus ik ging op de fiets, gewapend met een paar bigshoppers naar het woonadres van de eigenaar, meneer Smits. Toen ik binnenstapte schrok ik, een paar kisten vol met cassettes gevuld met dia’s. Allemaal Gorinchem! Dat zou op de fiets zeker drie keer heen-en-weer moeten worden om dat allemaal thuis te krijgen. Dus ik stelde voor even naar huis te fietsen en direct met de auto terug te komen. Zo gezegd zo gedaan. Natuurlijk heb ik meneer Smits heel hartelijk bedankt voor de gulle gift. Ik was erg nieuwsgierig naar wat er allemaal op zou staan. Bij het openen van een cassette zag ik dat op veel van de vensters data staan. Dat maakt de foto’s nog interessanter, als de datum van de opname ook bekend is.

Thuis heb ik natuurlijk direct een paar foto’s proberen te bekijken, nog voordat ik met het scannen zou gaan beginnen. Sommige foto’s zijn niet goed van kwaliteit of bevatten geen goede omgeving om de locatie te achterhalen (bijvoorbeeld wanneer er alleen een boom op staat). Gelukkig is in veel gevallen de locatie goed te zien, of staat er soms op het venster nog een afkorting die de locatie aanduidt. Zoals op onderstaande foto “RVS”. Na de foto bekeken te hebben zag ik wel dat de afgebeelde gebouwen er niet meer waren, maar waar in de stad was dit? Na de foto wat uitvergroot te hebben moest dit wel de Revetsteeg zijn. “RVS”, een handig hulpje dus als het even onduidelijk is.

Ik heb wel een dia scanner, maar die is nogal oud en wat traag. Omdat het zoveel dia’s zijn ben ik even gaan rondvragen of iemand er toevallig eentje had staan. Gelukkig kon ik via vrienden een Rollei DF-S 300 HD scanner lenen. Daarmee zou ik sneller de scans kunnen maken. Dat zou toch nog een fikse klus worden!

De Rollei scanner

Vooral de scans een titel geven, ze (een beetje) aanpassen qua kleurstelling bleek een hoop werk. Daarna ze uploaden naar mijn Flickr pagina (voorzien van tags), zodat ze ook door anderen te bekijken en terug te vinden zijn is ook nog een tijdrovende klus.

Inmiddels zijn een kleine 400 foto’s gescand en geüpload naar Flickr. Sommige zijn van goede kwaliteit en sommige wat minder. De foto’s geven een mooie indruk van hoe Gorinchem er zo’n 30 jaar geleden uitzag.

Dia’s van de Grote Toren en Revetsteeg

Inmiddels zijn er 380 foto’s gescand en ben ik foto’s tegengekomen van de Revetsteeg met de oorspronkelijke bebouwing, uitbreiding West, de blokkade door binnenvaartschepen op de Merwede, bouw van de Concordiabrug, de Walstraat en nog heel wat meer.

Dia C. Smits -  (12) Westerstraat 08-11-1988 bij avond
De Westerstraat in 1988 bij avond.

Er zullen ongetwijfeld nog meer verrassingen uit de dia’s naar voren komen. Er moeten er nog honderden worden gedigitaliseerd. Dat gaat nog wel even duren, het moet in de spaarzame uurtjes vrijetijd gedaan worden.

Voor de liefhebbers, de foto’s zijn hier te bekijken: https://flic.kr/s/aHBqjBkdmV