Tags

, , , , , ,

In het weekend van 20 en 21 april was het het weekend van het verdedigingserfgoed. Het werd georganiseerd door Liniebreed Ondernemen. Lokale partijen konden in het land aanhaken en aandacht geven aan een stukje bijzonder verdedigingserfgoed.

Ook Werkgroep Vesting Gorinchem (WVG) deed mee in ons Gorinchem. Er is hard gewerkt om een foto-expositie over de NATO-brug tussen Gorinchem en Sleeuwijk te maken, en verschillende objecten in en op de vesting werden opengesteld. Vrijwilligers van WVG bemanden de objecten en gaven bezoekers uitleg over de de vestingwerken en militaire geschiedenis van onze stad.

Ik mocht mensen op zondagmorgen wat uitleg geven over de poterne die in 1813 gerealiseerd is. Ik vind het een leuk verhaal om te vertellen, omdat keizer Napoleon zelf (!!) opdracht gegeven heeft tijdens een vestinginspectie in 1811 om deze ‘nooduitgang’ (of meer ‘ingang’) te maken. Lees meer over zijn bezoek op de site van Vesting Gorinchem.

Het was best aardig weer, nog wel een beetje fris, maar droog en zo nu en dan liet het zonnetje zich zien.
We startten om 10:30 uur, eerst hebben we een paar banners opgehangen. En het luik van de opbouw van de poterne geopend. Dus al snel waren we klaar om bezoekers te ontvangen.

Het eerste uur zijn er eigenlijk amper bezoekers geweest. Gelukkig was ik niet alleen. Een collega van WVG vergezelde me, we konden dus ongestoord bijpraten.

….. wachten op de bezoekers

Wat later op de ochtend kwam het meer op gang, een breed publiek. Zelfs een aantal mensen uit Antwerpen die speciaal naar Gorinchem gekomen zijn voor deze dag. Er waren ook veel geïnteresseerden die met hun kinderen kwamen kijken. Ook mensen die Rond de Watertoren woonden en er nog nooit binnen hadden gekeken. Het is natuurlijk ook een nieuwsgierig plekkie als je er nog nooit doorheen gelopen bent en het verhaal van de poterne niet kent.

Bezoekers op een familie-uitje bij de poterne – Foto Hans van Ooijen

Even door de tunnel heen is ook erg leuk, vanuit de stad sta je aan de andere kant ineens in de natuur aan de Oostgracht. Een fijne plek (vind ik).

Om half twee zat mijn dienst erop en mocht ik gaan. Fijn dat er dit weekend veel mensen zijn wezen kijken (waaronder ook wat bekenden). De teller aan het einde van de zondag stond op 226 bezoekers bij de poterne. Voor mij was het zo een geslaagde dag!