Tags

, , , , , , , ,

Het was wel tijd voor een update. Nee, nee, niet van de computer, maar van de historische presentatie over onze stad in het Gorcums museum. Het verhaal van de stad zou op nieuw verteld gaan worden, onderdeel van het verhaal is gelukkig ook een deel over De Vries Robbé & Co. Het staalconstructiebedrijf dat in de 20e eeuw voor een fiks deel van onze stad zorgde voor de broodwinning. Eén van de meest interessante (vind ik dan 😉) onderwerpen van de recente geschiedenis van Gorinchem.

Ik werd gevraagd om wat beeldmateriaal aan te leveren voor een kaartenbak met een aantal thema’s gerelateerd aan de VR. Dat was natuurlijk geen groot probleem. Materiaal is er voldoende. Een kort overleg in augustus met Lisette Colijn en Sara van der Donck in het museum gaf wat meer richting aan de thema’s die we wilden tonen, waar ook de veelzijdigheid van het bedrijf goed mee getoond kon worden. Het werden thema’s als de strijd tegen het water, internationale activiteiten en het zorgen voor nieuwe personele aanwas via bedrijfsschool of gastarbeiders.

Toen ik in het museum was voor het overleg op 18 augustus hing er reeds een impressie van hoe de opzet van de nieuwe presentatie moest gaan worden. Daar heb ik even een fotootje van gemaakt:

We hebben de onderwerpen uitgewerkt met elkaar en eind september was alles gereed om te laten drukken. Ruim op tijd voor de beoogde deadline begin december 2023.

Op het moment dat de opening gepland was kreeg ik natuurlijk ook een uitnodiging, helaas viel deze precies op de dag (8 december) dat onze zoon jarig was. Daar kon ik dus niet bij zijn. Gelukkig had ik de volgende dag wel de mogelijkheid om een vluchtig bezoek te brengen en de nieuwe expositie te bekijken.

Toen ik het museum binnenliep kwam ik natuurlijk een hoop bekenden tegen, aangezien ik maar kort tijd had heb ik lang niet alles kunnen lezen en bekijken. Maar de indrukken zijn erg positief. Het ziet er fris en eigentijds uit. Modulair van opzet, dus er kan nog wel eens wat gewisseld worden qua inhoud (wat het voor ons als bezoekers interessant houdt). Wat ook leuk was is dat er speciaal voor vandaag een aantal mensen tekst en uitleg kwamen geven bij onderdelen van de expositie. Een beetje extra aandacht bij de feestelijke opening. Erg leuk!

Een extra verrassing was het schaalmodel van het oude stadhuis, gemaakt door Gerrit de Kuiper, een oud Vries Robbé werknemer. Hij had verschillende Gorcumse gebouwen op schaal nagebouwd, met erg veel detail. Dit is wel één van de mooiste werken. Helaas is hij in 2022 overleden. Ik ben nog een paar keer bij hem op bezoek geweest. Hij kon toen al niet meer bouwen, aangezien hij toen erg slechtziend was.

Natuurlijk ben ik ook even gestopt bij het stukje over de VR, waar ik echt aan had meegewerkt. Van veraf al goed te herkennen door het emaillen reclamebord dat er ook hangt (die met de openslaande ramen en uitzicht op een kanaal).

In de ‘kaartenbak’ zitten dan de afbeeldingen waar ik bij geassisteerd heb, erg leuk om daar dan ook mijn naam bij te zien staan. Deze foto van Koningin Juliana is hier op Flickr te bekijken: https://flic.kr/p/2oXy9BU. Ik deel natuurlijk niet alle beelden die daar te zien zijn, daarvoor mogen jullie zelf een bezoekje brengen aan het Gorcums museum 😉.

Toen ik de rest van de presentatie ging bekijken wees Michel den Uijl me erop dat mijn naam ook nog, met een dankwoord, op de muur staat. Dat had ik nog niet eens gezien, superleuk en dat maakt me ook wel trots.

Verder heb ik ook verschillende leuke korte ontmoetingen gehad met bekenden. Paul de Kreij, Everdien Hamann, Michel den Uijl, Valentine Wikaart, Sarah van der Donck, Sabine Taal, Renate van Maaren, Wil Funk, Aron de Vries, Martin Rensen, Peter en Joke van Mersbergen en nog wat anderen. Helaas niet iedereen zo uitvoerig kunnen spreken, daar dienen zich binnenkort vast nog wel nieuwe kansen voor aan.

Ik ga ergens de komende weken nog wel een paar keer langs om in alle rust de rest van de presentatie te bekijken, met ook de mooie animaties van Erik van Tilborg. Er zijn er een aantal te bewonderen. Eén van deze animaties kan ik wel met jullie delen, deze deelde Erik eerder op zijn “Dit was Gorinchem” Facebook pagina:

Ik vind het echt mooi geworden (eigenlijk jammer dat er niet meer ruimte is om het verhaal van Gorinchem te vertellen) en ik hoop dat jullie allemaal snel ook de vernieuwde presentatie gaan bezoeken!

Barry van Baalen / 09-12-2023