Van ons werk

Van ons werk was een terugkerende rubriek in het informatieblad voor het personeel waarin verslag uitgebracht werd over projecten die liepen of waren afgerond. Op deze pagina worden verschillende afbeeldingen getoond van werken die De Vries Robbé & Co. hebben uitgevoerd.

Projecten

Koepelgevangenis Haarlem (1901)

De Vries Robbe bouwt Koepelgevangenis Haarlem 27-08-1901
Bouw van de Koepelgevangenis in Haarlem, foto 27-08-1901

Wilhelminamijn Limburg (1909)

Wilhelminamijn 1909
Schachtbok 2 met losvloeren en verbindingsbrug naar schacht 1 van de staatsmijn Wilhelmina in aanbouw (1909) door de Vries Robbe (Historisch Centrum Limburg)

Gashouder gasfabriek Gorinchem (omstreeks 1920)

Montageploeg tijdens de bouw van een gashouder op het terrein van de gasfabriek aan het Heerenlaantje. Omstreeks 1920
Montageploeg de Vries Robbé bij de bouw van een gashouder op het terrein van de gasfabriek in Gorinchem omstreeks 1920. Bron: Regionaal Archief Gorinchem

Koepelkerk Arkel (1922)

Arkelse Koepelkerk 1921 Vries Robbe
Koepelkerk in Arkel, staalconstructie door de Vries Robbe (uit het boek over aannemersbedrijf J. van Daalen)
Koepelkerk Arkel met staalconstructie Vries Robbe

Op 25 juni 1921 was er brand in de koepelkerk in Arkel.  De oorzaak was kortsluiting na herstelwerkzaamheden aan het dak. De Vries Robbe mocht een nieuwe dakconstructie maken. Op 29 oktober 1922 vond de 1e dienst in de herstelde koepelkerk plaats

Koepelkerk Arkel met staalconstructie Vries Robbe (2)
Herstel van de koepelkerk, stalen dakconstructie door de Vries Robbe.

Gashouder, Assen (1924)

gasfabriek-assen-1924
Gasfabriek Assen 1924 (bron: foto.boxma.com)

Jan Boxma bij de ingebruikname van de nieuwe gashouder op de gasfabriek in Assen. Deze foto is gemaakt ter gelegenheid van de nieuwe gashouder (op de achtergrond) op de gasfabriek te Assen. Zittend rechtsvoor, met de lichtkleurige pet, Jan Boxma. Hij was stoker op de gasfabriek.

Op de gashouder staat de maker: De Vries Robbé & Co constructie werkplaatsen uit Gorinchem.

Gashouder van gasfabriek te Gorinchem

Naast alle projecten over de hele wereld werden er ook in de thuisstad, Gorinchem, verschillende projecten uitgevoerd. Onder andere een nieuwe gashouder bij de gasfabriek van de stad.

Gashouder Gasfabriek Gorinchem
Gashouder, een van de twee van de Gasfabriek aan het Heerenlaantje in Gorinchem, met rechts het zuiverhuis met de zuiverkisten (jaartal onbekend)

Bouw van een boortoren te Gorinchem (1927)

Director: unknown | Year: 1927 | Production Company: BPM – Bataafsche Petroleum Maatschappij | Film from the collection of EYE (Amsterdam)

“Corporate film in which the firm De Vries Robbé shows that a giant 25-metre-high derrick can be assembled within twelve hours. The film shows step by step how the workers of the company erect the giant rig from a tangle of steel beams. The footage was shot on 16, 17 and 18 May, 1927, at the premises of De Vries Robbé in Gorinchem.”

Plaatsen van lampen in een lichtmast in het Olympisch Stadion te Amsterdam (1928)

Plaatsen van lampen in een lichtmast in het Olympisch Stadion te Amsterdam 1928 Vries Robbe.jpg
Plaatsen van lampen in een lichtmast in het Olympisch Stadion te Amsterdam (1928) – Fotograaf: Polygoon / Nationaal Archief

Uitbreiding staatsmijn Maurits, Geleen (1929)

HI 2111 Uitbreiding centrale Maurits (06-07-1929) Vries Robbe.jpeg
Uitbreiding Centrale van de staatsmijn Maurits in Geleen (1929), Historisch Centrum Limburg

Brug over het Julianakanaal bij Roosteren (jaartal onbekend)

roosteren-bruggenbouwers-brug-over-het-julianakanaal-van-firma-de-vries-robbe-co-uit-gorinchem
Aanleg van de brug over het Julianakanaal bij Roosteren door De Vries Robbe (link)

Staalconstructie zwavelzuurfabriek Geleen (1930)

Het stalen geraamte van de eerste zwavelzuurfabriek op het SBB constructiewerk van het toren- en kamergebouw werd gemaakt door de firma de Jong uit Vlaardingen en de Vries Robbe uit Gorinchem 21-02-1930

Het stalen geraamte van de eerste zwavelzuurfabriek bij het stikstofbindingsbedrijf (SBB) in Geleen. Het constructiewerk van het toren- en kamergebouw werd gemaakt door de firma de Jong uit Vlaardingen en de Vries Robbé uit Gorinchem. Foto is gedateerd 21-02-1930. Bovenop de constructie hangt een vlag met “De Vries Robbé Gorinchem” (Historisch Centrum Limburg)

Constructie Philipsfabrieken in Leuven (1929-1931)

Vries Robbe - staalconstructies fabrieken Philips N.V. in Leuven (Belgie) in de jaren 1929-1931 (1) - via van Oeffel
Vries Robbe - staalconstructies fabrieken Philips N.V. in Leuven (Belgie) in de jaren 1929-1931 (2) - via van Oeffel

Kantoor G.E.B., Rotterdam (1931)

Arnhemsche courant 19-06-1931 Wolkenkrabber Kantoor GEB - Rochussenstraat Rotterdam

Oranje Nassau-mijn, Heerlen (1931)

Prefab constructie was ook begin jaren ’30 van de 20e eeuw al een feit. Een mooi voorbeeld hiervan was een hoofdkantoor voor de Oranje Nassau-mijn te Heerlen. Ontworpen door de architect Dirk Roosenburg . Het pand bestaat nog en is sinds 1999 een Rijksmonument (nr. 512784 )

Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant 29-01-1931 Vries RObbe.jpg
Kantoorgebouw Oranje Nassau-mijn Heerlen (1931)
Heerlen Oranje Nassau-mijn – Sumatra Post 04-03-1931

Ambachtsschool, W. de Vries Robbeweg Gorinchem (1932)

De architect was ir. D. Roosenburg die ook de ontwerper was van het kantoor van de Vries Robbé. De bouw werd gegund aan het Gorkumse aannemersbedrijf H.K. Sterkenburg terwijl de Vries Robbé de leverantie van het constructiewerk kreeg gegund.

Eerste paal ambachtsschool januari 1932 met kantoor Vries Robbe op achtergrond.jpg
De eerste paal ging 25 januari 1932 de grond in. En op 12 november 1932 werd de school officieel in gebruik genomen. Op de achtergrond het kantoor van de Vries Robbe
staalskelet-ambachtsschool-w-de-vries-robbeweg-1932
Staalskelet Ambachtsschool W. de Vries Robbeweg Gorinchem (1932)

Watertoren Poelepantje nabij Paramaribo (1933)

Vries Robbe - Watertoren in Suriname t.b.v. waterleiding Parimaribo, in 1933 in gebruik genomen.jpg

Watertoren Poelepantje t.b.v. waterleiding Parimaribo, in 1933 in gebruik genomen. Ook hier een bord op het werk met “De Vries Robbe N.V. Gorinchem”
De watertoren bestaat anno 2019 nog steeds en wordt als industrieel erfgoed gezien.

Bouw van het City Theater in Amsterdam (1935)

15697775_10210147225351581_1050202908548848782_n
Bouw van het City Theater aan het Kleine Gartmanplantsoen in Amsterdam (1935). De Vries Robbe mocht de staalconstructie bouwen van het pand.
vries-robbe-city-theater-amsterdam-staalskelet-1935
Staalskelet van het City Theater in Amsterdam (1935), bovenop de constructie is rechts van het midden het bord met de nog klinknagel te zien.

Vijfentwintig jaar later, in 1961, wordt in het maandblad “Onze Bedrijven” nog eens kort teruggekeken (met gepaste trots) op dit bouwwerk in Amsterdam. Het nieuwe theater in Gorinchem ‘De Nieuwe Doelen’ is dan recentelijk geopend.

Terugblik bouw City Theater Amsterdam (uit blad Onze Bedrijven maart 1961).jpg

Hefbrug over de Gouwe bij Waddinxveen (1936)

Provinciale Geldersche en Nijmeegsche courant 06-06-1936 - Hefbrug over Gouwe Waddinxveen passeert nieuwe sluis te Gouda.png
Provinciale Geldersche en Nijmeegsche courant 06-06-1938. Op de brug prijkt een reclamebord met een klinknagel ( ontwerp Wim van Andringa de Kempenaer ) van de Vries Robbe.
Hefbrug Boskoop – over de Gouwe 2019 – Bron 365dagenproject.nl

De brug in Boskoop is rond 1935 gebouwd door de Vries Robbé & Co. De Gouwe werd in die tijd verbreed en er moesten daarom ook nieuwe bruggen komen over de rivier. Deze brug is 9 meter breed, de doorvaartbreedte is 25 meter. Als de brug dicht is, is er een ruimte van 2,5 meter tussen het water en de brug. De hefbrug kan 35 meter omhoog getrokken worden door de betonnen tegengewichten in de beide pijlers. Deze brug is een Rijksmonument (nummer 512076).

Voor de hef functionaliteit zijn ook staaldraadkabels van staaldraadkabelfabriek J.C. den Haan uit Gorinchem gebruikt. Op 10 oktober 2019 komt deze brug in het nieuws, omdat de constructie onveilig blijkt te zijn geworden, zie onder andere het artkikel via deze link.

Gashouder, Breda (jaren ’30)

Vries Robbe - Gashouder in Breda, inhoud 30.000 m3 (tussen 1930 en 1940)
Vries Robbe - Gashouder in Breda, inhoud 30.000 m3 (tussen 1930 en 1940) (2)
Gashouder in Breda, capaciteit was 30.000 m3

Tribune van Xerxes, Schiebeek (jaren ’30)

Vries Robbe - Tribune Xerxes, Schiebeek (tussen 1930 en 1940).jpg
Staalskelet van de nieuwe Xerxes tribune in Schiebeek (jaren ’30)

Rijks Verzekeringsbank Amsterdam (1937-1939)
De Rijks Verzekerings Bank (RVB)  is in 1937-1939 gebouwd door architect Dirk Roosenburg als hoofdkantoor van de RVB.  Het staalskelet is gebouwd door De Vries Robbé & Co. Het totale gewicht van de constructie bedroeg 2.000 ton en bestond uit ongeveer 55.000 onderdelen. Er waren zo’n 200 vrachtwagenritten nodig om alle onderdelen vanaf Gorinchem aan te leveren. Foto’s en informatie via Het geheugen van plan Zuid.

stichtingbehouderfgoeddvr01
Stalen skelet Rijks Verzekerings Bank Amsterdam (1938)
stichtingbehouderfgoeddvr02
Stalen skelet Rijks Verzekerings Bank Amsterdam (1938)
stichtingbehouderfgoeddvr03
Stalen skelet Rijks Verzekerings Bank Amsterdam (1938)

Twentsche Bank, Heerlen (1941)

Advertentie uit Limburger koerier : provinciaal dagblad (29-04-1941)

Stadsbrug, Kampen (1946)

Stadsbrug Kampen door de Vries Robbe

Herstel van de Stadsbrug van Kampen in 1946 welke tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd was

RAG001000183_032_R
Artikel uit De Partisaan d.d. 29-01-1946

Stalen reactorhal, kerncentrale Petten (1957)

De Vries Robbe was hoofdaannemer voor de stalen reactorhal van de eerste Nederlandse kerncentrale in Petten, dit wordt vermeld in onderstaand bulletin van de ANP.

ANP Persbericht Vries Robbe hoofdaannemer reactorhal kerncentrale Petten (30-10-1957)
Radiobulletin ANP, 30-10-1957

De nieuwe gashouder in de “Lage Weide” te Utrecht (1954)

In oktober 1952 kreeg de Vries Robbé opdracht de opdracht dezegashouder te bouwen. en in 1954 stond hij er dan, aan de Rijksweg Amsterdam-Utrecht.

Gashouder 1954 Vries Robbe

Totale hoogte 73 meter en een diameter van 40 meter. Aan de buitenzijde 6 rondgaande bordessen (op 12, 24, 36, 48, 57 en 66 meter). De inhoud van deze houder was zo’n 70.000 m3.

De Vries Robbe Nieuws 20-05-1954 Dwarsdoorsnede gashouder Lage Weide.jpg
Dwarsdoorsnede gashouder Lage Weide door de Vries Robbé gebouwd (1954)
De Vries Robbe Nieuws 20-05-1954 - Detailfoto's gashouder Lage Weide (1)
Detailfoto’s gashouder Lage Weide
De Vries Robbe Nieuws 20-05-1954 - Detailfoto's gashouder Lage Weide (2)
Detailfoto’s gashouder Lage Weide
De Vries Robbe Nieuws 20-05-1954 detail foto's  gashouder Lage Weide.jpg
Detailfoto’s gashouder Lage Weide

Vliegtuighal met deuren voor Fokker (1954)

De Vries Robbé is vlak na de oorlog (1946/1947) gestart met de productie van de opvouwbare hangardeuren. Op Schiphol werden hangars B, D, 5 (“Croydon”) en 6 (“Le Bourget”) onder andere voorzien van deuren van de Vries Robbé. Dit waren ook de eerste electrisch bedienbare hangardeuren. De eerste geplaatste deuren op Schiphol waren forse jongens. Ze waren zo’n 48 meter breed en 9 meter hoog, elke deur bestond uit ongeveer 20 aan elkaar afgehangen deurvleugels.

Leuk om te weten is ook dat de VR in augustus 1947 met haar medewerkers (‘een goede honderd’ gingen mee) die op één of andere manier aan de productie meegewerkt hadden van de hangardeuren een excursie organiseerde om het eindresultaat op Schiphol te bekijken.

In 1954 had de Vries Robbé nog zo’n klus, een vliegtuighal voor Fokker. Een grote staalconstructie afgesloten met twee deurstellen van 40×9 meter.

Gashouder gasfabriek Gorinchem (1957)

In mei 1957 werd een nieuwe gashouder opgeleverd op het terrein van de gasfabriek van Gorinchem, de thuishaven van de Vries Robbe. Met de bouw van de nieuwe gashouder was reeds in juli 1956 gestart. Dit was niet het eerste werk op het terrein van de gasfabriek, in 1883 had de Vries Robbe ook al de dakconstructie van het ‘apparatengebouw’ van de gasfabriek mogen maken. Destijds was dat een van de eerste dakconstructies die de Vries Robbe had gemaakt. Onder zijn een aantal foto’s van de gashouder te zien. Voor de fundering zijn zo’n 130 Arkelpalen (van Betondak) gebruikt. De fundering was in november van dat jaar gereed en op 15 november startte de bouw van de houder zelf.

Constructie gashouder Gorinchem januari 1957
Constructie van de gashouder (Nieuwsblad voor Gorinchem en omstreken 14-01-1957)
In gebruikstelling gashouder Gorinchem 29-05-1957 (Ridder van Rappard)
In gebruik name van de gashouder, burgemeester van Rappard draait de afsluiter open (Nieuwsblad voor Gorinchem en omstreken 31-05-1957)
de vers opgeleverde gashouder van Gorinchem in 1957
De nieuw opgeleverde gashouder 6000 – 12000 m3 inhoud (foto Reg. Archief Gorinchem)

De gashouder had een diameter van 30 meter, een omtrek van 100 meter. De kuip was 10 meter hoog (daar hangt ook de klok), het uitgeschoven deel was nog eens 10 meter hoog, dus het gevaarte was zo’n 20 meter hoog. De inhoud was 12.000 m3 in uitgeschoven toestand.

Vanaf de stationsweg zicht op de Gorinchemse gasfabriek met de nieuwe gashouder (1957)
Zicht op de nieuw opgeleverde gashouder vanaf de Stationsweg in Gorinchem (foto Reg. Archief Gorinchem)
Gedenkbord in gebruikname gashouder (1957) – Foto via Rita Overweel (Facebook)

Gerbrandytoren (Zendmast Lopik ~1958)

“Op hoog niveau”, een bedrijfsfilm van de Vries Robbé. Commentaar E. Jans. Camera en montage: C. Seijen ten Hoorn.

Onder, bouw van radiotorens bij de Gerbrandytoren (195 m.)

Hier een deel van de werkploeg met de Nederlandse driekleur bovenop de mast toen het hoogste punt was bereikt. Foto 24-06-1960

De Nieuwe Doelen (1959)

17424722_637871703064337_4006055355501496901_n
Staalskelet De Nieuwe Doelen in de Haarstraat in Gorinchem (1959); op de achtergrond de Kwekelstraat, helemaal rechts de Katholieke Kerk in de Haarstraat. De Nieuwe Doelen opende in februari 1961.

Merwedebrug, Gorinchem (1959-1961)

24 april 1959, het allereerste deel van de Merwedebrug verlaat de werkplaatsen van de Vries Robbé. Dat deel woog 54 ton.

Op deze foto wordt een ander deel, een middenstuk, op een drijvende bok getakeld om vervolgens via de Lingehaven de Merwede op te worden gevaren naar de eindbestemming waar de brug zal worden gebouwd. Er werd gestart aan de zuidelijke kant, de Sleeuwijkse oever.

Dit ‘deeltje’ op de foto weegt 62 ton. Mooi staaltje werk, niet ? Aan de overkant van de Linge zijn de constructiewerkplaatsen aan de Arkelsedijk te zien.

Het eerste deel van de Merwedebrug, uit Constructies (januari 1960)

De Merwedebrug bepaalt decennia lang het uitzicht van Gorinchem over de Merwede, inmiddels is de iconische vorm met twee bogen ook veel gebruikt voor beeldmerken van bedrijven, altijd verbonden met Gorinchem.

Lange Brug, Gorinchem (1960)

Op de achtergrond is de Kriekenmarkt te zien. Blijkbaar was het transport te groot voor de Brug van Ceelen. Foto 1960 (Regionaal Archief Gorinchem).

11834715_411438949040948_2063658751150853298_o
Per schip werd dit onderdeel van de Lange Brug vanaf de Vries Robbé via de Lingehaven in Gorinchem vervoerd.

Van Gend en Loos, Stationsweg Gorinchem (1962/1963)

Uitbreiding van de loods (deze was gebouwd in 1894) van van Gend & Loos aan de Stationsweg in 1962/1962 door de Vries Robbe (gek genoeg werd de bouw wel door het VR bedrijf uit Eindhoven verzorgd). Er werd een aanbouw van 30 x 8,5 geplaatst.

vries-robbe-onze-bedrijven-1963-10-gend-en-loos-gorinchem-1
Uitbreiding van de loods van van Gend & Loos aan de Stationsweg in Gorinchem in 1962 / 1963 door de Vries Robbe
Vries Robbe - Onze bedrijven - 1963-10  (Gend en Loos Gorinchem) 2.jpg
Eindresultaat 1963 van Gend & Loos aan de Stationsweg in Gorinchem

Boortoren Scheemderzwaag (1968)

14188655_10209076078693584_6826838833384460353_o
Transport van een boortoren met bestemming Scheemderzwaag (Gr.)

Bovenstaande foto is een transport op een aantal vrachtwagens van een boortoren van type “A” op 20 december 1968 bij de Vries Robbe fabriek (Merwede). Deze werd op 21 december afgeleverd in Scheemderzwaag (Gr) welke in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij was ontwikkeld door de Vries Robbé.

Onbekend transport (april 1968)

Op onderstaande foto vaart een sleepboot (Linge?) door de Kerkhofsluis in Gorinchem, op de achtergrond is de Handelskade te zien. Op het bovenste object staat 26920 kg. geschreven. Zo te zien liggen er twee gelijke stalen objecten op. Er hangt ook reclame op “De Vries Robbé Staalconstructies”, zo was het merk ook gelijk goed zichtbaar.

Transport Vries Robbe passeert Kerkhofsluis (1968) – Foto via To Schrijver – Tukker
Stempel op achterzijde van deze foto

Van Rappardhal, Gorinchem (1969)

Deze sporthal aan de Wijnkoperstraat werd op 29 januari 1970 geopend. Hij kreeg als naam “Van Rappardhal’. Bij de opening hield van Rappard een toespraak voor de zo’n 600 aanwezigen.

De bouw werd gedaan door N.V. Sporthal, een combinatie van hoofdzakelijk Gorcumse ondernemingen, waar de Vries Robbé ook onderdeel van uitmaakte. De eerste paal werd in maart 1969 geslagen.

Bouw van Rappardhal, Wijnkoperstraat Gorinchem (1969)

HEMA, Arkelstraat Gorinchem (1969)

Bouw HEMA Arkelstraat 1969
Bouw HEMA, Arkelstraat, Gorinchem (1969)

Bovenstaande foto laat het staalskelet zien van het HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) pand in de Arkelstraat gedurende de bouw in 1969. Het staalskelet is door de Vries Robbé gebouwd. De planning was initieel om in april 1969 te openen, maar de bouw liep door het winterse weer wat vertraging op. De opening vond uiteindelijk plaats op 4 juli 1969. Rechts onderin is nog een stukje van een busje van de firma Sommer te herkennen dat staat geparkeerd.

Onder een foto d.d. 26 februari 1969. Bouw van De Spaarbank in de Arkelstraat. Eind januari was de Vries Robbé gestart met het monteren van het staalskelet. De VR leverde ook de stalen ramen en VR-dochter Betondak leverde de vloer- en dakplaten voor het pand.

Bouw Spaarbank Arkelstraat 1969
Bouw Spaarbank Arkelstraat, Gorinchem – Februari 1969

In de jaren 1972 tot 1974 had De Vries Robbé de bovenste verdieping van de Bondsspaarbank gehuurd. De afdeling Public Relations was hier toen gevestigd.

Spoorhefbrug ‘Grotebrug’ Dordrecht (1969 – 1970)

De Vries Robbé kreeg opdracht om een nieuwe spoorbrug te bouwen over de Oude Maas bij Dordrecht. Het ontwerp zag er zo uit. Hier is de nieuwe brug ingetekend:

Ingetekende spoorbrug (nog te bouwen) over de oude Maas bij Dordrecht - brug gebouwd door de Vries Robbe
Dit is een foto uit 1969 uit de tijd van de Vries Robbé waar er gewerkt wordt aan de spoorhefbrug over de oude Maas bij Dordrecht
Bouw delen spoorhefbrug in 1969. We zien de bovenkant van de brug, deze woog zo’n 350 ton.
Bouw van de spoorhefbrug over de Oude Maas te Dordrecht op de werf van De Vries & Robbé te Sliedrecht 1969
Bouw spoorhefbrug Dordrecht op de werf van de Vries Robbé te Sliedrecht (1969)

De nieuwe spoorhefbrug werd op 27 mei 1970 geplaatst en verving een voorgaande brug uit 1872 over de Oude Maas. Op onderstaande wordt de brug via water aangevoerd, natuurlijk met een groot bord van de Vries Robbé.

Vries Robbe bouw spoorhefbrug Dordrecht 1970
Bouw van de spoorhefbrug (1969 of 1970) vermoedelijk in Sliedrecht
Vries Robbe - vervanging brug Dordrecht - 1970
Aanvoer Grotebrug Dordrecht 27 mei 1970
Grotebrug Dordrecht (De Vries Robbe) 27 mei 1970
Aanvoer Grotebrug, Dordrecht – Foto Beeldbank Rijkswaterstaat, 27 mei 1970

De brug, met de bijnaam ‘De Vlinder’ is in september 1993 door Smit Tak afgebroken en vervangen door een bredere en hogere brug.

Jaarbeurzen

In maart 1939 vond in Utrecht de 40e editie van de Jaarbeurs plaats, hier had de Vries Robbé ook stands met daarin een expositie van hun producten, de staalconstructies, stalen ramen en deuren en natuurlijk radiatoren. Hier een foto die een impressie geeft van die stand op de Jaarbeurs uit dat jaar:

In maart 1939 vond in Utrecht de 40e editie van de Jaarbeurs plaats, hier had de Vries Robbé ook stands met daarin een expositie van hun producten.jpg
Stand de Vries Robbé op de Jaarbeurs in maart 1939

Een jaar later, in maart 1940 vond in Utrecht dus de 41e editie van de Jaarbeurs plaats, hier had de Vries Robbé natuurlijk ook een plekje. De oorlogsdreiging was aanwezig en ook duidelijk zichtbaar op de beurs, op deze foto zie je onder andere een gedeelte van een gezinsschuilplaats. Op de achtergrond hangt ook nog een mooie luchtfoto van het fabrieksterrein van de Vries Robbé.

IMG_20160412_0001.jpg
Stand de Vries Robbé Jaarbeurs Utrecht maart 1940

Onder de geëxposeerde artikelen in 1940 waren ook gasdichte- en scherfvrije deuren. De stand was ingericht door de architecten Merkelbach en Karsten die later ook het voorterrein bij Fabriek I zouden herinrichten.

De Vries Robbe-Nieuws 02-05-1946 - Stand Jaarbeurs Utrecht 1946

Stand de Vries Robbé Jaarbeurs Utrecht 1946

Op bovenstaande foto is de stand te zien van de Jaarbeurs in 1946. De Vries Robbé exposeerde in het hoofdgebouw van de beurs, vrijwel aan het begin van het linker pad en had stands 28, 32 en 36. Grootte was ongeveer 5×20 meter. Het grootste deel werd ingenomen door de afdelingen Staalconstructies en Stalen Ramen.Deze zijn op bovenstaande foto duidelijk te zien. Van de staalconstructies zijn foto’s gepresenteerd, maar de producten van de afdeling Stalen Ramen domineerden de stand overduidelijk.

De Vries Robbe-nieuws 02-05-1946 - Stand Jaarbeurs (2).jpg
Stand de Vries Robbé Jaarbeurs Utrecht 1946

Op de foto onder is de stand van de Vries Robbé & Co. te zien op de Jaarbeurs in het jaar 1954. Er was weer met zorg aan de presentatie van het bedrijf gewerkt. Diverse maquettes waren te zien, waaronder een olietank, een boortoren en de gashouder die nabij Utrecht geplaatst was. Verder was er een deel van een staalconstructie geplaatst en waren er verschillende grote foto’s te zien van staalconstructies die de VR had afgeleverd.

De Vries Robbé kreeg n.a.v. deze stand een compliment van onder andere dhr. Jaap Bakema (de architect van Ahoy in Rotterdam) dat de stand na alles wat ze op de beurs gezien hadden een verfrissing was!

De Vries Robbe-Nieuws 22-04-1954 - Stand Jaarbeurs Utrecht 1954.jpg
Stand de Vries Robbé op de Jaarbeurs in 1954
000291000384.jpg
Shipping Exhibition Olympia London (194) stand van De Vries Robbe met foto’s van verschillende werken (Bron Beeldbank Amsterdam)

Overige foto’s

Fabriek (1922)
Fabriek de Vries Robbe (1922)

Onderdelen voor een rollenschaar (we zien op de foto’s boven de spanbalk van 23 meter lang en 23 ton wegend) zijn net per spoor aangekomen op station Gorinchem en op transport geladen om naar de fabriekshal voor de machinale bewerking te worden getransporteerd. De producent (Wagner) zorgde voor de montage van het gevaarte op locatie bij de Vries Robbe in de fabriek. Foto 1968.