Vanuit mijn interesse voor de lokale historie van Gorinchem ben ik me ook eens gaan verdiepen in de geschiedenis van een van de grootste bedrijven die de stad Gorinchem heeft gekend. Het staalconcern de Vries Robbé. Op veel plekken in het land zijn nog sporen van het concern te vinden. Staalskeletten, stalen ramen, bruggen en meer. Het belang voor de stad Gorinchem wordt ook uitgedragen door Stichting Behoud Erfgoed de Vries Robbé, die al een aantal iconische gebouwen in Gorinchem hebben weten te redden (zie http://www.behouderfgoeddevr.nl/).
Ik heb zelf wat boeken, foto’s en documenten verzameld, aangevuld met verhalen van mensen op Internet en informatie uit wat archieven was dit voldoende materiaal om eens verder uit te werken in de vorm van deze site.
Reacties zijn uiteraard welkom 🙂
Barry van Baalen (brievb (at) gmail.com)
Het kantoor aan de Vries Robbéweg in Gorinchem
De fabrieken en het kantoor van de Vries Robbé waren aan de Arkelsedijk gevestigd, in 1912 zag het terrein aan de Linge er zo uit. Op de voorgrond het kantoor.
Vanaf de overzijde van de Linge was dit het beeld van het kantoor (links) met de fabriekshal ernaast
Het bedrijf draaide goed, dus moest er uitbreiding komen. In 1928 is het nieuwe kantoor van de Vries Robbé aan de Vries Robbéweg gebouwd. Hier onder een foto van de bouw, gezien vanaf de Arkelsedijk. Aan de overkant van de dijk stond het oude kantoor en de werkplaatsen van de Vries Robbé. Het nieuwe gebouw had een omvang van 55 bij 50 meter en was 12 meter hoog. De architect was Dirk Roosenburg uit Den Haag. Bij de opening in december 1928 was dit het grootste kantoorgebouw in Gorinchem. Voor die tijd was het erg modern. Elektrische verlichting, een automatische telefooncentrale, centrale verwarming (in veel van de ruimtes) en elektrische klokken die op gezette tijden signalen gaven!
Het nieuwe pand werd uitgebreid vastgelegd op foto door fotograaf Joz. de Jong uit Gorinchem. Hier een aantal van de foto’s die hij maakte eind 1928 of begin 1929.
In het pand was een groot gebrandschilderd raam geplaatst, aangeboden door het personeel aan de Directie bij de opening van het nieuwe pand. In het raam waren verschillende productieprocessen van het bedrijf zichtbaar. Dhr. J. Kamsteeg (geb. 1868, overl. 1946) hield een toespraak waarin hij het raam namens zijn collega’s aanbood. Het raam was toen nog niet klaar en werd een tekening aan de directie overhandigd.
Dit mooie raam met veel detail is vermoedelijk verloren gegaan, mocht iemand hier meer over weten, dan hoor ik het heel graag!
De directiekamer was behoorlijk luxe, met een mooi visgraatparket. Het uitzicht aan een kant was nog beperkt, boerderij “Eike’s Hof” stond vlak voor het raam zoals op bovenstaande foto te zien is. Aan de linkerzijde op deze foto is er zicht op de Arkelsedijk.
Onderstaande foto is een ansichtkaart met kantoor de Vries Robbé en Co. (Uitgever Artur Klitzsch & Co. den Haag – no. 1412), jaartal onbekend.Vermoedelijk is de foto rond 1930 gemaakt. Deze kaart is een uitgave van Arthur Klitzsch uit Den Haag (helaas is de postzegel met poststempel verwijderd), Klitzsch werkte tussen 1924 en 1933 in Nederland; het kantoor van de VR is in 1928 gebouwd, dus de foto moet in de periode 1928-1933 gemaakt zijn. In die periode is ook de ambachtsschool gebouwd. Best aannemelijk dat het verkeersbord met de (vermoedelijke) tekst “werkzaamheden 25 km per uur” voor die klus is neergezet
Onder een advertentie met foto van het kantoor van de Vries Robbé aan de Vries Robbéweg. Het leuke aan de foto is dat deze nu eens van de andere kant gemaakt is, vanaf de Arkelsedijk. Links kun je de stenen trap de dijk op nog zien. Voor het hek staat een luxewagen en een bestelwagen geparkeerd. De conciërgewoning (lijkt bij het kantoor te horen) die staat er in 2019 nog.
Deze advertentie verscheen in het boekje “Bezoekt Gorinchem, Vestigt u te Gorinchem” dat in September 1931 is uitgegeven ter promotie van de stad.
Fabriek I (Arkelsedijk)
Aan de Arkelsedijk bevond zich de eerste fabriek van de Vries Robbe. Op deze ansichtkaart van omstreeks 1910 zijn links de werkplaatsen zichtbaar. Aan de rechterzijde worden omstreeks die periode ook de eerste huizen van de Lingewijk (in de volksmond Zandvoort genoemd) gebouwd in de van Andel-Smitstraat en omgeving.
Onder een overzichtstekening uit “de Vries Robbe-Nieuws” van 7 augustus 1940 van de toekomstige situatie bij Fabriek I aan de Arkelsedijk. Ontwerp van architecten Merkelbach en Karsten.
Voor die toekomstige zouden 3 objecten geplaatst worden op het terrein:
- Een aantal garages voor personen- en vrachtauto’s;
- Een schaftlokaal voor plm. 125 personen;
- Een ontvangzaaltje voor bezoekers van de fabrieken.
Het schaftlokaal (het gekromde gebouw) is bewust ‘geopend’ naar de Linge gepositioneerd. Zo was er uitzicht op de stad en (dit was de zuidzijde) kon men zich tijdens het schaften in het zonnetje koesteren. De trap vanaf de Arkelsedijk naar het fabrieksterrein zou ook nieuw worden aangelegd recht tegenover de ‘kantoortrap’ aan de andere kant van de dijk.
Een tweede overzichtstekening uit 1940, dit is de situatie zoals de architecten Merkelbach en Karsten voor ogen hadden. in het blad stond als laatste zin: “Het ligt in de bedoeling van de directie met een beplanting het geheel een “menschelijk” karakter te geven”
Op vrijdag 11 juli 1941 heeft om 11 uur de officiële ingebruikname plaatsgevonden van het opnieuw ingerichte terrein. Hier waren de architecten ook bij aanwezig. Dhr. C.T. de Vries Robbé heeft namens de directie een rede gehouden voor de aanwezigen.
In het personeelsblad de week na de opening stond bovenstaande foto van het schaftlokaal en ontvanggebouw afgedrukt.
Onderstaande serie foto’s zijn van kort na de oplevering (Archief Amsterdam) van de gebouwen aan de Vries Robbé.
Het heringerichte terrein voor Fabriek I aan de Arkelsedijk was het laatste grote initiatief van dhr. A.A.C. de Vries Robbé, de president directeur van het bedrijf (17 jaar lang) die in december 1940 was overleden. Het eindresultaat heeft hij dus zelf nooit mogen aanschouwen. Bij de officiële opening was zijn weduwe (mevrouw De Vries Robbé-Telders) wel aanwezig. Zijn foto werd ook op de verdieping van het ontvanggebouw opgehangen.
Ter herinnering aan de overleden A.A.C. de Vries Robbé werd in juni 1942 een monument geplaatst op de plek waar de speelweide was bij de toegangspoort van het terrein. Lees hier meer over het monument en de onthulling.
In 1996 is de Rotonde verplaatst en aan de overkant van de Linge geplaatst, zodat op de oude plaats de nieuwe brandweerkazerne van Gorinchem kon worden gebouwd. Dit is voornamelijk mogelijk gemaakt door de inzet van John Stoop om dit stukje erfgoed van de Vries Robbe te kunnen behouden.
De rotonde en het schaftlokaal zijn Rijksmonumenten – zie https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/525102 voor details.
Fabriek II (Spijksedijk)
In Gorinchem staat een pers!
in 1939 voerde de Vries-Robbé een landelijke campagne in verschillende dagbladen. Een pagina grote afbeelding van de nieuwe afkantpers die in Fabriek II geïnstalleerd was. De grootte van de afbeelding sprak natuurlijk wel tot de verbeelding zoals je in onderstaande advertentie kunt zien. Het was de grootste pers van zijn soort in Nederland. De zaken gingen toen nog erg goed.
Deze pers was een “Cincinetti All Steel Press Brake” van de Cincinatti Shaper Co. uit Amerika (ze bestaan nog). Dit 57.000 kg (met onderdelen van wel 12.000 kg) wegende monster arriveerde als bouwpakket in grote kisten in Gorinchem, 90 dagen nadat de bestelling geplaatst was en werd bij de montage op een aparte fundering in de fabriekshal geplaatst. De montage verliep soepel (“de afwerking was perfect en alles paste zoo uitstekend dat geen bijzondere moeilijkheden bij de montage werden ondervonden“). Deze machine was (uiteraard) elektrisch aangedreven. De machine kon een maximale druk uitoefenen van 450 ton.
Natuurlijk ging het in de oorlogsjaren mis en werd de pers op 16 december 1944 afgevoerd door de bezetter (met verschillende andere eigendommen). In het de Vries Robbé-nieuws van 3 september 1946 wordt gemeld dat met hulp van het Commissariaat-Generaal voor de Nederlandsche Economische Belangen in Duitschland de pers weer opgespoord is en retour gekomen is.
In 1930 werd op het terrein van fabriek II een zandspuitinrichting geplaatst, die stond een eindje van de overige bebouwing omdat het nogal wat stof genereerde.
In 1939 werd een nieuwe spuitruimte op het terrein geplaatst. Deze had een veel betere afzuiging (de ‘exhauster’ kon 600 m3 lucht per minuut wegzuigen en weer aanvullen met verse lucht). De nieuwe ruimte had een dubbel lorriespoor waarover de goederen aangevoerd werden en over de lengterichting door de spuitruimte werden geleid, op onderstaande foto zijn de sporen goed te zien.
Met de nieuwe inrichting werd het stof ook niet meer zomaar de buitenlucht ingeblazen. Het werd met water besproeid en door een kelder waarin water stond geleid. Daar werd het laatste stof opgevangen, hoe het verder afgevoerd werd is niet duidelijk.
Op de laatste foto met de nieuwe inrichting dragen de spuiters ook helmen, deze waren voorzien van een inlaat waardoor elektrisch verwarmde lucht werd toegevoerd. Hierdoor werd voorkomen dat de lucht met het stof ingeademd werd. Al met al was deze nieuwe ruimte een grote verbetering van de werkomstandigheden voor de werknemers die hier werkzaam waren.
Sloop van Fabriek II (2004)
In maart 2004 werden de restanten van de leegstaande hallen van Fabriek II aan de Spijksedijk gesloopt. Er werd plaatsgemaakt voor een woonboulevard ‘De Spijkse Poort’. Hier een aantal foto’s van de hallen tijdens de sloop.
Veranderingen op en om onze fabrieksterreinen (1954)
In 1953 en 1954 zijn door de Vries Robbé verschillende aanpassingen gemaakt aan de infrastructuur op en om de fabrieken heen. Zo werd onder andere de Spijksedijk aan de Dalemse zijde verbreed om groter gemotoriseerd verkeer de mogelijkheid te bieden om te kunnen keren wanneer zij langs Portier II het fabrieksterrein zouden verlaten.
Bij de Vijfde Uitgang was een werfje van G. v.d. Hooff, in de zomer was het vrijwel verscholen in het groen verscholen. De opstallen op het terrein werden gesloopt en vervolgens werd het terrein opgehoogd door de Vries Robbé. Hier nog een foto van het verdwenen stukje werf.
Verder werd met de firma T.G. Sterkenburg, die reeds aan de Spijksedijk gevestigd waren voor de Vries Robbé daar begon, een overeenkomst bereikt om te verhuizen. Zij zouden naar het nieuwe industrieterrein verhuizen.Op die plek zou een centraal magazijn gebouwd moeten worden voor de buitenmontage en voor de fabriek. De ruimte van het magazijn in Fabriek II zou dan gebruikt gaan worden door de Machinale Bewerking.
Aan de noordelijke kant van het terrein aan de Spijksedijk (Sprokkelenburg) werd een brugje gelegd over de uitwateringskolk van het gemaal “Constantia”. Voorheen werd materiaal steeds over water vervoerd, nu konden ook auto’s en lorries dat terrein bereiken.
Radiatorenfabriek (Lingewijk)
Begin jaren ’60 werd in de Lingewijk, ten noorden van de Ijsbaan een nieuwe radiatorenfabriek gebouwd door de Vries Robbé, eind 1963 werd deze geopend.
Radiatorenfabriek De Vries Robbé in de Lingewijk te Gorinchem (1964) aan de Ijsbaan 445 (Reg. Archief Gorinchem).
In 1975 werd dit deel overgenomen door het Engelse Stelrad voor ruim 10 miljoen gulden. In mei 1981 werd de boel gesloten, het ging financieel te slecht; de 160 werknemers werden ontslagen.
Het pand van de radiatorenfabriek heeft tot 2006 bestaan, toen werd het gesloopt:
Na het faillissement
De verkoop van de inboedel bracht volgens onderstaand radiobulletin ruim 4 miljoen gulden op.
Overzicht / terrein
Hier onder zien we nog een geweldig mooie luchtfoto van een deel van Gorinchem, gemaakt door de KLM met de fabriekshallen van de Vries Robbé, de Linge en … Zandvoort (de Lingewijk). Je kunt op deze foto goed zien hoe de Vries Robbéweg vroeger overging op de Arkelse Onderweg en dat de Hugo de Grootstraat echt de ingang van de wijk geweest is. Een groot deel van de wijk zoals we die nu kennen is nog niet aangelegd. De scholen aan de Herman de Ruyterstraat zijn ook nog niet gebouwd (In 1932 is het houten noodgebouw (waar later de Gideonschool kwam) aan de Herman de Ruyterstraat neergezet). De boomgaard tussen de begraafplaats en de wijk zelf is ook goed zichtbaar. Helemaal rechts bovenin kun je nog een stukje van de suikerfabriek aan de Arkelsedijk zien. Volgens KLM-aerocarto is deze foto uit 1923.
Winter, eind jaren 1920 (vermoed ik). Er ligt een flink pak sneeuw, maar het werk van de Vries Robbé gaat gewoon door. Een aantal mannen verplaatst stalen balken (?) over een spoor. Aan de overkant van de Linge (links) is Fabriek I aan de Arkelsedijk te zien. Aan de rechterzijde zijn de nieuwe loodsen van Fabriek II in aanbouw.
Locatie Eindhoven
Ook in Eindhoven was een vestiging van De Vries Robbé, volg deze link voor meer informatie.
Hugo Ouwerkerk gezegd:
Hoi, Barry, leuke site! Ik zag dat je op Vesting Gorinchem ook wat aanvullingen hebt gedaan. Goed bezig!
LikeGeliked door 1 persoon
Betty Dummie gezegd:
Mooie site Barry. Ik mis alleen nog de tafeltennisvereniging van de VR.
LikeGeliked door 1 persoon
Barry van Baalen gezegd:
Da’s inmiddels ook opgelot Betty
LikeLike
pa2jok gezegd:
Hallo Barry,
Begin 1964 werd Bijker door de Vries Robbé overgenomen. Hierdoor stopte daar de scheepsbouw en werd het een constructiewerkplaats van de VR. Misschien dat je daar ook nog iets over aan kan vullen.
LikeLike
pa2jok gezegd:
Misschien al wel bekend, maar op youtube staat een film van de bouw van de Gerbrandytoren door de VR. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=OkdejAjF5-E
LikeLike
Lilian Fopma gezegd:
Hallo,
Informatieve site, geweldig! Ik ben zelf op zoek naar informatie, boeken, of anderszins die te maken hebben met de productie van stalen ramen en deuren door de Vries Robbe.
We zijn gespecialiseerd in het restaureren van stalen ramen, nu voornamelijk advies, proefuitnames en kwaliteitsbewaking. We voelen ons ambassadeurs van dit prachtige product en willen dit overdragen.
Ik houd me aanbevolen.
Met groet
Lilian
LikeLike
Barry van Baalen gezegd:
Wat leuk Lilian, dank je wel voor je leuke reactie!
LikeLike
Freek Meijer gezegd:
Hallo,
Zie mijn reactie aan het regionaal archief Gorinchem:
“Nav dit artikel
https://www.regionaalarchiefgorinchem.nl/nieuws/fotovrijdag/197-fotovrijdag-25-mei-2012.html
Kan ik u melden dat de vrolijke violist mijn voorouder:
Frederik Antonie Johannes Meijer is.
Geboren 4 januari 1863 te Gorinchem
Hij was destijds vanaf 1889 werkzaam bij de Vries Robbe. ( 25 jaar jubileum in 1914 )
Hij is 7 december 1929 overleden in Rotterdam
mage1.jpeg
Op de foto staat hij geheel links bij het x) ”
De foto kan ik u op verzoek mailen
Met Groet
Freek Meijer
LikeGeliked door 1 persoon
Barry van Baalen gezegd:
Dank voor je reactie, Freek, leuk dat je hem herkend hebt op de foto uit het RAG. Hij was dus één van de eerste werknemers bij de Vries Robbé, weet je misschien ook wat hij daar allemaal heeft gedaan?
LikeLike
Freek Meijer gezegd:
Beste Barry,
Ik heb begrepen dat hij “ boorder” is geweest. Ik heb nog twee foto’s waar hij met collega’s opstaat. Deze kan ik mailen.
Als je mij even mailt kan ik deze foto’s terugmailen.
Hartelijke groet
Freek Meijer
LikeGeliked door 1 persoon
C.J. Hocque gezegd:
Beste Freek
Ik zal graag die foto’s ook voor mijn boek willen gebruiken.
Ik ben n.m. ook boorder geweest.
Vriendelijke groeten van C.Hocque
LikeGeliked door 1 persoon
Appie de With gezegd:
Hallo Barry, Complimenten voor jouw digitale document. Prachtig om dit stukje geschiedenis over onze stad zo te bewaren en voor iedereen zichtbaar te maken.
LikeGeliked door 1 persoon
Barry van Baalen gezegd:
Dankjewel 👍 Appie!
LikeLike
C.F.Verschoor gezegd:
Hallo Barry,Heel mooi om dit op deze manier terug te zien,zeker omdat mijn vader en mijn halfbroer bijna hun hele werkzame leven bij de Vries Robbe hebben gewerkt.Bedankt dat je dit met ons wilt delen.
LikeGeliked door 1 persoon
R. Hagg gezegd:
L.s.,
Voor de bouw van een modelspoorbaan met als thema “Dordrecht jaren 70”, zie ook de site https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0, ben ik op zoek naar tekeningen van de 2 spoors Hefbrug “de Vlinder” welke door de Vries Robbé uit Gorinchem is gebouwd. Omdat de brug rond de eeuwwisseling reeds is vervangen door een 4 sporige hefbrug en ook omdat de firma de Vries Robbé enige jaren na de bouw falliet is gegaan zijn er nergens meer gedetailleerde tekeningen te vinden.
Ik heb hier al vele spoor gerelateerde spoorwegbedrijven over aangeschreven en het internet doorgezocht echter zonder noemenswaardige resultaten.
Ik hoop nu via deze weg met oud medewerkers van de Vries Robbé in contact te komen die misschien nog gedetailleerde tekeningen, foto’s of informatie hebben, die ze willen delen.
Met vriendelijke groet,
R. Hagg
LikeGeliked door 1 persoon
Barry van Baalen gezegd:
Ik heb geen constructietekeningen gezien van deze brug. Heb je al eens geinformeerd bij het regionaal archief Gorinchem of in Dordt natuurlijk? Eventueel zou je ook nog het nationaal archief kunnen bezoeken (archief rijkswaterstaat). In deze index zie ik in ieder geval een verwijzing naar de brug staan.
Klik om toegang te krijgen tot NL-HaNA_3.07.07.ead.pdf
LikeLike
R. Hagg gezegd:
De meeste info, welke ook mooi voor jullie zijn heb ik van de site http://ladylein.nl/werkNS/ welke afkomstig zijn van de dochter van een oud werknemer van de NS welke toen betrokken was bij de bouw van deze brug. Verder heb ik dieverse bedrijven benaderd welke niets of niet veel meer hadden. Met de archieven van Dordrecht en Utrecht, waar de archieven van de NS zijn ondergebracht, heb ik contact gehad en mogelijk hebben ze iets meer liggen maar daar moet ik voor langs en dat zie ik in deze coronatijd even niet zitten. Dus daarom hoopte ik via Uw site oud medewerkers te bereiken die er nog iets van weten, of hebben liggen.
LikeLike
John van Lierop gezegd:
Beste Barry, Ik zou graag je foto’s van de calogus van de stalen binnenkozijnen opnemen in een bouwhistorisch rapportage naar een hotel in Tilburg. Daar zijn de kozijnen veelvuldig toegepast i.c.m. houten opdekdeuren.
LikeGeliked door 1 persoon
Barry van Baalen gezegd:
Dag John, dat is helemaal goed, mooi dat ik zo een steentje bij kan dragen aan het erfgoed van de Vries Robbé. Ben ook wel benieuwd naar het hotel waar je aan refereert 🙂
LikeLike
Marga Teuling gezegd:
Bij de radiatorenfabriek staat gesloten in 1981, doch ik heb er op kantoor gewerkt tot mei 1984. Tot die tijd werkten er nog een handjevol mensen in de fabriek, daarna ging letterlijk het slot erop helaas.
LikeLike
Barry van Baalen gezegd:
Hallo Marga, dankjewel voor je reactie. Ik heb nog even nagekeken. Er zal niet veel meer gedaan zijn, in november 1981 was de productie al gestopt en werd ook de inventaris al verkocht (27/11/1981 in De Nieuwe Doelen). Vanaf 1982 wordt in elk krantenbericht gesproken over de voormalige radiatorenfabriek van Stelrad. Ruiten werden door kwajongens ingegooid in januari 1982. In juni 1984 werd het terrein voor een paar miljoen eigendom van gemeente Gorinchem. Zou het kunnen zijn dat er in de tussenliggende periode alleen nog kantoorwerk gedaan is?
LikeLike
Marga Teuling gezegd:
Hallo Barry, ja,dat klopt wat je zegt. ik was één van de laatste der mohikanen en deed als laatste de afwikkeling van het papierwerk/ telefonie/ telex Er zaten toen nog een handjevol mensen, ik voor de administratie en nog wat jongens van de expeditie.Jammer dat het zo heeft moeten eindigen.
LikeGeliked door 1 persoon
W. van der Meulen gezegd:
Reeds een imponerende verzameling!
Vooral de faillissements foto van 1976 vind ik als ex. werknemer indrukwekkend.
LikeLike
Barry van Baalen gezegd:
Leuk dat je reageert, en dank voor het compliment. Het was een bijzonder mooi bedrijf!
LikeLike
Click This Link gezegd:
Awsome blog! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also
LikeLike
Joep van eck gezegd:
Mikn vader was echt de laatste die het bedrijf verliet
In zijn functie verbandmeester onder de bedrijfsarts ik meen dr van Gemeren
Veel werknemers konden de sluiting van hun bedrijf nieg aan weet ik
LikeLike
Barry van Baalen gezegd:
Bijzonder, ja het is jammer hoe het gelopen is. Het was een bijzonder bedrijf.
LikeLike
Annie Berkenbosch gezegd:
Hey Barry,
Vraagje over iets heel anders.
Ik zie op flickr dat jij een aantal etsen hebt van R Ludwig.
Nu heb ik er ook 1 gevonden maar ik kan helemaal niets vinden over die Ludwig.
Weet jij toevallig meer over deze ets maker?
Ik hoor graag van je via mail.
Gr Annie
LikeLike
Barry van Baalen gezegd:
Hoi Annie, helaas. Ik heb ook nog niets gevonden over deze kunstenaar 😏 hij is ook bij het RKD niet bekend.
Inmiddels heb ik meerdere werken van hem die in Gorinchem gemaakt zijn.
LikeLike
Annie Berkenbosch gezegd:
Bedankt voor je snelle reactie Barry,
Het zal waarschijnlijk wel een mysterie blijven 😉
LikeLike
Ruud Lamboo gezegd:
Rond 1948 is aan de slachthuisstraat/Carmelitessenstraat te Roermond, door u bedrijf, een gashouder geplaatst. Een kleine 10 foto’s laten de bouw van deze gashouder zien.
LikeLike
Barry van Baalen gezegd:
Dag Ruud, dat is leuk om te weten. Waar zou ik die foto’s kunnen bekijken, staan ze op een beeldbank of iets dergelijks ?
LikeLike
Ruud Lamboo gezegd:
Ze zijn in mijn bezit, en staan niet op een beeldbank. Deze foto’s zijn allemaal in 1950 gemaakt.
LikeGeliked door 1 persoon
Barry van Baalen gezegd:
Ik zou ze graag eens zien, of er een (digitale) kopie van ontvangen als dat kan. Een hele serie is wel leuk waar je de opbouw gefaseerd ziet gebeuren.
Je kunt me via brievb@gmail.com bereiken, Ruud!
LikeLike